HOME
Home » Blog & SEO » Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda

Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda

Posted at | Categorised in Blog & SEO

Jadi Anda Ingin Menjadi Bintang YouTube?

Ramai orang telah berusaha untuk menguruskan saluran (Channel) YouTube mereka tetapi gagal mencapai kejayaan. Saya telah menonton beberapa saluran yang gagal kerana mereka tidak tahu bagaimana menggunakan YouTube dengan betul. Hasilnya, mereka tidak memanfaatkan sepenuhnya laman web perkongsian video yang popular.

Dalam usaha membantu, saya telah menggariskan beberapa strategi yang dapat anda ikuti, sebagai pembuat konten, untuk menghasilkan trafik ke saluran YouTube anda. Peraturan dan teknik ini berguna bagi mereka yang mempunyai saluran YouTube dengan jumlah pelanggan yang rendah. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan cara menganalisis dan menilai platform, bukan kandungannya.

Mengutamakan Pengekalan  Penonton

Tugas utama YouTube adalah mengekalkan penggunanya dan memperpanjang waktunya menggunakan perkhidmatan: Semakin lama pengguna menonton video, semakin banyak iklan yang akan mereka lihat. Ini akhirnya menghasilkan keuntungan yang lebih besar untuk YouTube.

Oleh itu, adalah selamat untuk mengatakan bahawa YouTube menghargai video dengan kadar pengekalan pengguna yang tinggi. Kadar ini sama pentingnya dengan jumlah minit-minit yang dihabiskan untuk menonton video. Mengingat perkara ini, perkara pertama yang harus anda perhatikan ketika cuba menentukan apakah saluran boleh berjaya adalah pengekalan penonton.

Sekiranya saluran anda sudah mempunyai sedikit trafik, anda dapat memeriksa metrik ini dengan mudah menggunakan YouTube Analytics. Sekiranya kadar pengekalan anda kurang dari 35%, YouTube mungkin bukan untuk anda. Namun, jika lebih besar daripada 35%, maka anda mempunyai peluang lebih baik untuk berjaya.

Detik Untuk Membuat Keputusan

Beberapa saat pertama video anda sangat penting jika anda ingin menarik perhatian penonton. Menggunakan bumper – atau intro atau outro ringkas – dalam setiap video sangat penting untuk dikekalkan. Sebilangan besar video kehilangan 20% atau lebih penonton mereka kerana bahagian ini dijalankan dengan buruk. Anda boleh bereksperimen dengan klip suara pendek dan tajuk untuk memperkenalkan video anda, serta muzik di akhir.

Mari kita lihat dua metrik di bawah. Dalam kes pertama, tidak perlu diganggu, walaupun pandangan kelihatan semakin berkurang sepanjang masa video. Walau bagaimanapun, dalam kes kedua terdapat penurunan penonton 50% dalam masa 3 saat awal. Penting bagi anda untuk memahami audiens anda dengan cukup baik untuk mengelakkan kerugian tersebut. Statistik dalam kes kedua menunjukkan kepada YouTube bahawa video anda tidak layak ditonton kerana penonton menutupnya hanya dalam beberapa saat. YouTube tidak akan mempromosikan video jenis ini.

Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda

Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube AndaCara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda – seoblog

Cara Mengurangkan Kehilangan Penonton:

  • Kurangkan bumper anda tidak lebih dari 3 saat.
  • Tambahkan pratonton kandungan video pada awalnya untuk menarik penonton menonton klip tersebut.
  • Melabur di saluran anda dengan memesan tema dan format klip profesional anda (Upwork mempunyai freelancer profesional yang dapat menghasilkan produk berkualiti tinggi).

Kenali Penonton Anda

Sekarang kerana anda mempunyai lebih banyak pelawat ke saluran anda, anda perlu memahami dari mana asalnya. Sebagai peraturan umum, pengunjung berasal dari empat sumber lalu lintas:

  • Pencarian terus
  • Permintaan carian (Search requests)
  • Video yang berkaitan
  • Pautan

Perlu diingat bahawa sumber lalu lintas (trafik) mungkin berbeza berdasarkan tema saluran. Mari kita perhatikan setiap sumber dengan lebih terperinci:

Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube AndaCara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda – seoblog

Pencarian Terus

Semakin banyak subscriber yang anda miliki, semakin banyak trafik yang anda dapat berdasarkan tontonan video di bahagian suapan dan pemberitahuan video baru. Senario yang ideal adalah ketika penonton mula menonton video secara langsung di saluran anda. Untuk melakukan ini, anda mesti memulakan dengan meningkatkan sumber trafik yang lain terlebih dahulu.

Permintaan Carian

Kaedah terbaik untuk meningkatkan lalu lintas ke saluran anda adalah dengan mengkaji permintaan carian. Ketahui apa yang dicari oleh penonton masa depan anda dan mulailah menyediakan video ini. Saya cadangkan untuk memantau Google Trends kerana anda dapat melihat apa yang sedang tren dalam carian. Anda juga dapat menggunakan perkhidmatan SEO, seperti ahrefs.com, untuk mencari kata kunci yang dicari oleh bakal penonton di pasaran atau industri anda. Selain itu, anda boleh menggunakan salah satu daripada banyak perkhidmatan berskala lebih kecil, seperti kparser, untuk mencari apa yang dicari orang di YouTube.

Google Trends: Mesin carian Google juga bagus untuk mencadangkan kata kunci. Bereksperimenlah dengan tetapan untuk mengubah lokasi carian atau apa sahaja yang dapat membantu anda menyusun kata kunci yang mungkin digunakan orang untuk mencari video YouTube tertentu:

Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda

Ahrefs: Pergi ke bahagian Penjelajah Kata Kunci di ahrefs untuk mencari cadangan kata kunci:

Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda

Kparser: Jangan lupa memilih negara yang betul dalam Tetapan dan nyatakan YouTube sebagai saluran pilihan untuk carian:

Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube AndaCara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda – seoblog

Matlamat utama anda adalah untuk mendapatkan permintaan carian yang tidak begitu kompetitif tetapi dapat memberikan lalu lintas yang baik. Strategi yang bermanfaat juga ialah membuat video yang belum lagi popular. Sebagai contoh, jika pada masa ini terdapat iPhone 10, itu bermakna akhirnya akan ada iPhone 11, jadi anda boleh bersiap sedia untuk pelepasan produk di masa depan dan terus berada di hadapan pesaing YouTube anda.

Katakan anda bekerja di saluran anda untuk hiking. Berikut adalah senarai idea yang saya terima dari perkhidmatan yang disebutkan di atas hanya dalam beberapa saat:

  • lagu hiking untuk pengakap
  • kasut hiking ringan terbaik untuk lelaki
  • laluan hikingi di California utara
  • latar muzik hiking

Carian ini tidak begitu kompetitif, tetapi dapat menghasilkan lalu lintas yang baik.

Video Berkaitan

Salah satu cara YouTube mempromosikan kandungan adalah dengan menghubungkan video yang mempunyai tema yang serupa. Untuk mendapatkan senarai video yang disyorkan ini, anda boleh menggunakan teknik berikut:

  • Cari klip dengan paparan tinggi dan buat video dengan keterangan, ikon, nama dan panjang yang serupa. Perbezaan utama ialah anda mahu video anda mempunyai kandungan berkualiti tinggi.
  • Tuliskan beberapa komen di bahagian komen mengenai video yang dipilih dan jemput pengguna untuk menonton video berkualiti tinggi anda juga.

Walaupun tidak ada jaminan video anda akan masuk dalam senarai video yang disarankan YouTube, jika anda meneruskan strategi ini, anda dapat mengharapkan 10% dari video anda untuk masuk dalam daftar.

Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda

Pautan

Walaupun trafik jenis ini jauh lebih mudah difahami, ianya memakan masa untuk dilaksanakan. Anda mesti menghantar pautan ke saluran anda secara konsisten dan berharap ia tidak akan dipadamkan. Sebagai contoh, jika saluran anda berkaitan dengan pengembangan web, maka anda perlu mencari banyak blog yang sering dikunjungi dan meninggalkan pautan ke salah satu video anda di bahagian komen.

Dengan pelanjutan mudah ini, anda dapat dengan mudah mencari data pelawat anda, yang akan membantu anda memutuskan sama ada anda harus terus melaburkan masa anda atau perlu memperbaiki apa-apa:

Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda

Kaedah lain adalah bekerjasama dengan laman web ini dan secara berkala menulis artikel untuknya kerana setiap orang berminat dengan kandungan berkualiti tinggi dan percuma. Jangan lupa tentang saluran pesaing anda. Kunjungilah mereka dengan kerap untuk melihat apa yang mereka lakukan. Salah satu taktik terbaik yang boleh anda gunakan untuk melihat pertumbuhan adalah dengan mengkaji pesaing anda dengan teliti.

Video adalah Pelaburan Kewangan

Salah satu strategi yang sangat berkesan untuk meningkatkan lalu lintas adalah menghabiskan beberapa dolar untuk mempromosikan setiap video dalam masa 24 jam dari tayangannya. Anda boleh keluarkan perbelanjaan anggaran $ 5- $ 20 untuk ini. Banyak saluran menggunakan kaedah ini kerana sangat berkesan, jika digunakan dengan betul. Penting bagi YouTube untuk melihat tanda-tanda bahawa video itu menarik, jadi anda harus memberi dorongan kepada video anda sejak awal.

Saya cadangkan mempromosikan sekurang-kurangnya 20% -30% video yang pada pendapat anda akan mendapat trafik yang baik dalam beberapa hari pertama selepas menyiarkannya. Beberapa jam pertama adalah petunjuk terpenting untuk YouTube. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul dan mempunyai kandungan yang hebat, maka kemungkinan anda membuat senarai video yang disyorkan di halaman utama akan meningkat. Tambahan pula, jika anda tetap popular, metrik anda akan bertambah baik.

Dapatkan Lebih Banyak Klik

Anda telah melakukan semua perkara yang dinyatakan di atas dan video anda berjaya dibuat dalam senarai video yang disyorkan. Namun, tidak ada yang mengklik video anda, sehingga video tersebut segera dikeluarkan dari daftar. Apa nak buat sekarang? Untuk memulakan, anda perlu meluangkan masa untuk menganalisis kandungan anda dan mengubahnya agar lebih menarik dan bermaklumat. Anda boleh melakukannya dengan bermain-main dengan ikon, warna, fon dan ciri lain yang pertama kali dilihat penonton ketika video anda muncul dalam carian.

Mari lihat saluran ini, Gearist, sebagai contoh. Ia mempunyai ikon yang agak tidak menarik yang cukup standard dalam talian. Mari cuba membuat semula ikonnya.

Bandingkan dua gambar dan tentukan gambar mana yang akan menarik perhatian anda dengan lebih cepat:

Upload Video Dengan Kerap

Jumlah catatan yang anda buat sangat penting jika anda memutuskan untuk fokus serius pada jangka panjang dengan YouTube. Jangan memandang rendah metrik ini kerana ia dapat membuat atau memecahkan kejayaan saluran anda. Anda mesti memutuskan seberapa kerap anda akan menghantar video ke saluran anda dan mematuhi jadual itu. Sekiranya anda memilih untuk menyiarkan dua video seminggu, cubalah konsisten mungkin dalam melakukannya sehingga anda dapat mengekalkan subscriber anda. Pengguna akan kehilangan minat pada saluran anda sekiranya terdapat jangka masa yang panjang di antara siaran atau anda mula menyiarkan secara sporadis.

Like, Repost dan Komen

Boleh dikatakan, metrik yang paling penting adalah media sosial. Komen menunjukkan kepada YouTube bagaimana video anda dapat dilihat oleh orang ramai. Sekiranya pengguna tidak menghargai video anda, YouTube juga tidak akan menghargainya. Cara mudah untuk menambah komen adalah dengan berusaha memberi respons kepada semua orang yang memberikan komen. Sudah tentu, jangan lupa meminta penonton memberikan ulasan dan komen video anda. Anda juga boleh membuat peraduan, penjualan dan peluang keterlibatan kreatif untuk membantu video anda mendapat lebih banyak suka, siaran semula dan komen.

Lupakan Facebook

Jangan mempromosikan video anda di Facebook kerana strategi ini tidak lagi berfungsi. Facebook kini mempromosikan videonya sendiri dan mengabaikan video dari pesaingnya, YouTube. Pengguna bereksperimen di laman Facebook mereka dengan menyiarkan video dari YouTube dan satu dari Facebook. Apa yang berlaku? Video YouTube mendapat tontonan 20% lebih sedikit daripada video Facebook.

Hadkan Iklan

Sekiranya anda menyiarkan iklan setiap beberapa minit dari video anda, kemungkinan anda mengharapkan pengekalan penonton yang tinggi. Walaupun ini mungkin bermanfaat kemudian, saya tidak akan mengesyorkan melakukannya sehingga anda mempunyai sejumlah besar subscriber setia yang tidak kisah dengan iklan tersebut. Sekiranya penonton tidak menyukai video, iklan di tengahnya akan mendorong mereka untuk segera menutupnya.

Faktor Teknikal

Isi seberapa banyak maklumat yang anda dapat untuk setiap video: pilih kategori, tambahkan tag, bahasa, dan lain-lain. Beri setiap video tajuk yang bertepatan dengan kandungannya. Tulis keterangan unik yang terdiri daripada kata kunci yang anda mahu lihat semasa mencari video itu, tetapi jangan sekali-kali menyalin (cpoy paste) apa-apa dari Internet. Buat daftar kandungan setiap video dan sematkan dalam keterangan, seperti yang kami tunjukkan di bawah. Semua faktor ini akan membantu anda menonjol daripada pesaing anda. YouTube suka apabila pencipta kandungan melakukan perkara ini. Oleh itu, mereka akan mempromosikan video tersebut dengan mudah.

Playlist Menyeronokkan

Anda boleh meningkatkan jumlah masa yang ditonton penonton di saluran anda dengan membuat playlist. Gabungkan video bertema yang serupa ke dalam playlist sehingga video dapat dimainkan satu demi satu. Namakan playlist ini secara kreatif menggunakan kata kunci yang anda sasarkan. Kemudian, tambahkan keterangan unik ke playlist ini yang boleh didapati semasa carian video.

Kembangkan Kepakaran Anda

YouTube adalah sebahagian daripada Google, oleh itu ia mengikuti prinsip yang sama dengan enjin carian yang popular. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana carian Google berfungsi, saya cadangkan anda memulakan asas dengan membaca: Apa itu SEO. Artikel ini dapat membantu anda memahami asas bagaimana YouTube beroperasi. Anda juga boleh mengemukakan lebih banyak soalan atau meninggalkan komen di bawah.

Inilah Cara Sebenar Anda Buat Duit Dengan YouTube
Cara Buat Duit Di Youtube Cara Mudah
Buat Duit Dengan Youtube!!
Bagaimana Buat Duit Dari Youtube Walaupun TANPA Trafik Tinggi
14 Cara Berkesan Buat Duit RM100 Sehari Secara Online
Cara Buat Duit Dengan Altcoin Dalam 7 Langkah Mudah

Daftar menggunakan link ini dan anda akan menerima Bitcoin bernilai RM25.00 apabila anda memasukkan wang ke dalam wallet Luno anda dan membeli atau menjual Bitcoin dengan nilai RM250.

Tags :

No comment for Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Post to Cara Meningkatkan Trafik Ke Channel YouTube Anda

Mengapa Perlu Promosikan Channel YouTube Anda?

Mengapa Perlu Promosikan Channel YouTube Anda?

Posted at

Mengapa Perlu Promisikan Channel YouTube Anda? – Promosi YouTube dapat membantu anda mengembangkan saluran (channel) dan mempromosikan kandungan dalam beberapa arah sekaligus. Selalunya, mempromosikan... Read More

Cara Membuat Fail robots.txt di cPanel

Posted at

Sekiranya anda pernah membina laman web anda sendiri, anda mungkin pernah mendengar fail robotx.txt dan bertanya-tanya, untuk apa fail ini? Anda berada di tempat... Read More

Ingin Menjadi Blogger yang Terkenal? Kemudian Baca Ini!

Ingin Menjadi Blogger yang Terkenal? Baca Ini!

Posted at

Ingin Menjadi Blogger yang Terkenal? Kemudian Baca Ini! Saya tahu bahawa setiap pembaca blog ini mengunjungi dan membacanya untuk mempelajari sesuatu yang berguna dan... Read More

Cara Memulakan Blog Sendiri

Cara Memulakan Blog Sendiri Dalam 10 Minit (Atau Kurang)

Posted at

Cara Memulakan Blog Sendiri! Selamat mengambil langkah pertama untuk membina blog anda sendiri dengan BERTINDAK SEKARANG!. Saya akan memandu anda melalui 5 langkah mudah... Read More

Jawatan Kosong PERKESO

Jawatan Kosong PERKESO

Posted at

Jawatan Kosong PERKESO – Warganegara Malaysia yang berkelayakan, memiliki daya kepimpinan yang dinamik, kompeten dan inovatif serta ingin memulakan kerjaya di suasana yang baru dan... Read More