HOME
Home » Crypto » Panduan Cryptocurrency Bagi Newbie | Apakah Strategi HODL?

Panduan Cryptocurrency Bagi Newbie | Apakah Strategi HODL?

Posted at | Categorised in Crypto

Terdapat satu ciri yang membezakan pelaburan Bitcoin dan cryptocurrency dari setiap kategori aset lain; dalam satu perkataan, votality (turun naik). Dalam sehari, Bitcoin atau token cryptocurrency lain di luar sana boleh bergerak naik atau turun mata peratusan dua digit. Itu boleh menjadi garis antara keuntungan atau kerugian total bagi kebanyakan peniaga. Hasilnya, beberapa strategi perdagangan memerlukan penyesuaian atau penggantian untuk bertahan dalam persekitaran berisiko tinggi.

Salah satu strategi pelaburan ini adalah HODL. Ini sama sekali bukanlah baru, kerana dapat dilihat bahawa ia mempunyai beberapa persamaan dengan strategi dari dunia kewangan biasa. Tetapi ia telah diubahsuai untuk diterapkan pada Bitcoin dan cryptocurrency secara umum.

Panduan Cryptocurrency Bagi Newbie | Apakah Strategi HODL?

Panduan Cryptocurrency Bagi Newbie

Dalam artikel ini, kita akan menerangkan asal usul strategi HODL. Kami juga akan melihat ciri utama dan bagaimana ia boleh digunakan.

Apa itu HOLD?

Istilah sebenar “HODL” berasal dari catatan di salah satu forum Bitcoin yang paling terkenal, BitcoinTalk. Pada 18 Disember 2013, seorang pengguna bernama GameKyuubi memulakan perbincangan hangat dengan beberapa orang lain mengenai mengapa dia tidak menjual walaupun harga telah turun. Banyak yang menuduhnya sebagai peniaga yang tidak baik dan tidak tahu bila masa mengambil untungnya.

Dia menjawab bahawa dia adalah “Hodling” (yang dimaksudkan dengan memegang) Bitcoin-nya dalam kesalahan ketik. Istilah ini dengan cepat menjadi meme dalam komuniti kripto, dan bahkan kemudian, singkatan yang ditafsirkan oleh banyak orang sebagai “Hold On for Dear Life.”

Anekdot asal usul HODL adalah petunjuk pertama untuk strategi apa sebenarnya. HODL adalah mengenai memegang aset untuk jangka masa panjang walaupun prestasi jangka pendek hingga sederhana. Ini semua mengenai pelaburan jangka panjang.

Bagaimana Cara HODL

Sekarang setelah kita mengetahui idea asas di sebalik HODL, kita perlu tahu bagaimana menerapkannya. Ia bukan hanya untuk membeli Bitcoin atau beberapa token crypto yang lain dan hanya menunggu dengan tarikh yang jauh. Faktor dan perincian lain menuntut pertimbangan ketika merancang strategi HODL; seperti semua perdagangan yang bertanggungjawab. Risiko yang sama yang kita bicarakan pada mulanya berlaku di sini, jadi mana-mana pelabur yang berpotensi perlu memperhatikannya.

Mari kita perhatikan terlebih dahulu bagaimana strategi HODL yang berpotensi muncul dari masa ke masa. Seperti yang telah kami katakan, HOLD berfungsi dengan Bitcoin dan aset crypto lain dalam jangka masa panjang. Secara amnya, ini ditakrifkan sebagai dua belas bulan atau lebih, yang bermaksud seseorang perlu memegang aset tersebut sekurang-kurangnya setahun. Sekiranya kita melihat carta harga strategi HODL yang berjaya, ia akan menjadi seperti ini:

Panduan Cryptocurrency Bagi Newbie | Apakah Strategi HODL

Titik masuk, atau harga beli, berlaku pada satu ketika. Kitai akan melihat bagaimana memilih titik masuk kemudian. Apabila harga bergerak, masuk dan keluar dari tempoh turun naik, terdapat banyak saat di mana tekanan penjualan akan menjadi hebat. Pelanggan HODL yang berjaya berkemungkinan mengekalkan tarikh sasaran penjualan walaupun dengan kekuatan ini.

Dihuraikan dengan cara ini, tidak seperti amalan perdagangan yang tidak dapat dilaksanakan. Apa yang membenarkan strategi HODL adalah tingkah laku turun naik dari masa ke masa. Dalam masa yang singkat, turun naik ketara; namun pada skala masa yang besar, turun naik menyusut.

Pesanan beli dan jual yang berterusan adalah yang menggerakkan harga dengan pantas; mendaftar sebagai turun naik. Dengan jangka masa pelaburan jangka panjang, turun naik cenderung berkurang, kerana pergerakan harga menjadi relatif tidak signifikan terhadap nilai aset pendasar. Yang muncul ialah trend harga. Maksudnya, dalam jangka masa yang panjang, nilai lebih dapat diramalkan. Adalah mungkin untuk melihat sama ada aset mengalami kenaikan atau kehilangan nilai. Sebagai contoh, jika kita melihat Bitcoin dalam sehari, kita mempunyai:

Panduan Cryptocurrency Bagi Newbie

Tindakan harga yang digambarkan nampaknya huru-hara, dan sukar untuk mengatakan di mana ia mungkin berakhir. Tetapi jika kita meluaskan perspektif kita ke lebih dari satu tahun, kita mempunyai:

Tindakan harga yang digambarkan nampaknya huru-hara, dan sukar untuk mengatakan di mana ia mungkin berakhir. Tetapi jika kita meluaskan perspektif kita ke lebih dari satu tahun, kita mempunyai:

Sekarang jelas untuk melihat bahawa Bitcoin telah bergerak naik dalam jangka masa panjang dan trend yang hampir tidak berkaitan dengan harga harian. Dengan memegang aset, strategi HODL, penghargaan jangka panjang mungkin dapat dicapai sambil mengabaikan keresahan jangka pendek dalam penilaian aset.

Strategi HODL dalam crypto sangat bergantung pada analisis asas. Carta di atas adalah milik Bitcoin, cryptocurrency yang paling terkenal dan berharga di pasaran. Ini adalah aset yang bagus untuk strategi HODL kerana terdapat tanda-tanda kuat bahawa ia akan bertambah nilainya di masa depan. Tetapi bagaimana memilih aset crypto lain untuk HODL?

Di sinilah bermulanya persamaan dengan analisis asas. Untuk mengetahui sama ada aset crypto adalah calon yang baik untuk strategi HODL, seseorang mesti menyelami dasar-dasar. Beberapa titik penyiasatan untuk sebarang aset:

  • Kes penggunaan: Apakah tujuan aset crypto ini. Adakah ia akan digunakan dalam ekosistem yang besar? Siapa yang akan menggunakannya? Adakah kes penggunaan itu masuk akal? Itulah soalan yang perlu dijawab oleh seseorang mengenai aset crypto ketika menentukan daya maju jangka panjang.
  • Jumlah bekalan: Aspek penting lain ialah berapa banyak token yang ada. Cara token dibuat dalam crypto menuntut bahawa jumlah bekalannya dikodkan secara deterministik dalam blockchain yang digunakan untuk membuatnya. Permodalan Pasaran dapat ditentukan dengan memahami jumlah syiling dan populasi syiling maksimum yang berpotensi
  • Pengedaran token: Seterusnya, token tidak semuanya dijual ke pasaran sekaligus. Umumnya, sebahagian dijual untuk mengumpulkan wang, dan kemudian garis masa pengedaran ditetapkan. Setiap kali penawaran token meningkat, ada kemungkinan harganya akan turun, jadi mengetahui bila token akan dibuka di masa depan sangat penting untuk strategi HODL.
  • Penggunaan token: Berapa banyak orang yang membeli token itu? Berapakah jumlah dagangan harian? Adakah orang membeli untuk menggunakan token atau hanya untuk membuat spekulasi? Itulah beberapa soalan yang paling penting dalam soal token.
  • Penerapan institusi: Salah satu tanda terbaik token kripto adalah pelaburan yang baik adalah apabila ia mempunyai pembeli institusi. Sekiranya dana wang besar atau pelaku serupa membelinya, maka turun naik aset dari masa ke masa cenderung berkurang.

Langkah-langkah analisis asas ini, memerlukan sedikit masa atau usaha, mesti dilakukan sebelum prestasi tesis pelaburan. Banyak lagi yang ada. Beberapa inti analitik yang lebih maju adalah: garis masa pengembangan produk, kemajuan yang dibuat, pasukan di belakang projek, keadaan pasaran, dan lain-lain. Untuk mengurangkan risiko, bakal pelabur perlu mengetahui semua butir-butir projek.

Selepas kajian awal, seseorang perlu dapat merancang strategi maklumat. Sepanjang tempoh tersebut, pelabur adalah HODLing, dan penting untuk terus mengetahui mengenai status aset yang mendasari. Beberapa peristiwa boleh melemparkan seluruh pasaran crypto ke arah puncak tanpa mengira seberapa baik pelaburan itu. Oleh itu, sangat penting untuk terus mengetahui walaupun selepas membuat pelaburan.

Sekarang anda tahu bagaimana memilih aset crypto apa yang menjadi pilihan yang baik untuk strategi HODL mari kita lihat bagaimana memilih titik masuk.

Harga Masuk (Entry Price)

Harga masuk hanyalah harga awal seseorang membeli aset. Terdapat banyak cara untuk memilih bila memasuki pasaran, tetapi secara umum, ada tiga cara asas, dan semua kaedah lain hanyalah variasi:

  • Masuk secara rawak: Kedengarannya tidak masuk akal untuk membeli aset secara rawak, tetapi kerana strategi HODL adalah jangka panjang, harga awal tidak signifikan. Setelah peniaga yakin aset itu mempunyai nilai jangka panjang, memasuki pasar hanyalah peristiwa rawak. Turun naik harian akan diukur dengan berlalunya masa.
  • Masuk Secara terancang; Seorang peniaga yang ingin memaksimumkan pulangan akan menggunakan sesuatu seperti analisis teknikal untuk melihat bila aset berada pada harga terendah dalam jangka pendek. Itu menjadi titik masuk, dan kemudian ia digunakan untuk mengira keuntungan sepanjang masa pelaburan.
  • Dollar-Cost Averaging (DCA): Dua contoh kami terdahulu adalah peniaga yang memasuki pasaran hanya dalam satu pembelian. Rata-rata kos dolar adalah strategi masuk yang bertujuan untuk mengumpulkan pendedahan kepada aset crypto dari masa ke masa. Pedagang memilih aset, memperuntukkan sejumlah wang yang ditentukan dan selang waktu untuk menyebarkan jumlah itu secara merata. Sebagai contoh, rata-rata 100 dolar AS dalam tempoh empat minggu. Dalam contoh ini, pedagang membeli 25 dolar Bitcoin sehingga jumlah sasaran tercapai dalam sebulan.

Penggunaan strategi Dollar-Cost Averaging mengurangkan risiko yang dimiliki peniaga terhadap satu aset. Juga, ini membantu merancang pelaburan crypto dengan aliran pendapatan, kerana kebanyakan orang tidak mempunyai sejumlah besar wang untuk melabur sekaligus. DCA hebat sebagai strategi titik masuk tetapi juga berfungsi kaedah penganggaran yang merangkumi pelaburan crypto.

Itulah asas-asas bagaimana strategi HODL berfungsi. Ini adalah gabungan penyelidikan mendalam, maklumat berterusan, kesabaran, dan penunjuk titik masuk terbaik untuk memaksimumkan keuntungan.

Menarik…

Altcoin pilihan terbaik
Panduan Stable Coin bagi newbie
Melabur dalam Bitcoin
Cara membeli saham di Malaysia
Dia seorang jutawan Dogecoin...
Bagaiman buat duit dengan Youtube

Daftar menggunakan link ini dan anda akan menerima Bitcoin bernilai RM25.00 apabila anda memasukkan wang ke dalam wallet Luno anda dan membeli atau menjual Bitcoin dengan nilai RM250.

Tags :

No comment for Panduan Cryptocurrency Bagi Newbie | Apakah Strategi HODL?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Post to Panduan Cryptocurrency Bagi Newbie | Apakah Strategi HODL?

Apa Itu Ripple

Apa Itu Ripple?

Posted at

Apa Itu Ripple? Ripple adalah teknologi yang bertindak sebagai cryptocurrency dan rangkaian pembayaran digital untuk transaksi kewangan. Ia pertama kali dikeluarkan pada tahun 2012;... Read More

Cryptocurrency Murah Untuk Pelaburan Pada Bulan Julai 2021

Cryptocurrency Murah Untuk Pelaburan Pada Bulan Julai 2021

Posted at

Cryptocurrency paling murah untuk pelaburan pada bulan Julai 2021 Pelabur harus ingat bahawa pasaran kripto tidak stabil seperti pasaran saham. Dan pasaran kripto telah... Read More

LUNO - Saya membuat kesilapan semasa menghantar cryptocurrency, apa yang boleh saya lakukan?

LUNO – Saya membuat kesilapan semasa menghantar cryptocurrency, apa yang boleh saya lakukan?

Posted at

Semasa anda menghantar cryptocurrency, mungkin ada masanya anda menghantarnya secara tidak sengaja. Kesalahan biasa ini boleh merangkumi: Memasukkan maklumat penerima tidak betul Mengesahkan kiriman... Read More

Cara Mencari Pertukaran Bitcoin Terbaik

Cara Mencari Pertukaran Bitcoin Terbaik (Exchange)

Posted at

Cara Mencari Pertukaran Bitcoin Terbaik Dalamentry semalam, kami menerangkan bagaimana perlombongan bitcoin berfungsi, termasuk bagaimana blok baru ditambahkan ke blockchain bitcoin. Kami bercakap mengenai... Read More

Bitcoin Sama Seperti Internet? Macam Mana Tu?

Bitcoin Sama Seperti Internet? Macam Mana Tu?

Posted at

Bitcoin Sama Seperti Internet? Macam Mana Tu? Internet telah mengubah cara orang hidup dan berniaga, dan boleh dikatakan salah satu kemajuan terbesar dalam sejarah... Read More