HOME
Home » Cryptocurrency » Trend Cryptocurrency Terbaik Yang Perlu Diperhatikan

Trend Cryptocurrency Terbaik Yang Perlu Diperhatikan

Posted at | Categorised in Cryptocurrency

Ini merupakan tahun yang mengecewakan bagi peminat Blade Runner, yang jelas kekurangan kereta terbang dan replika yang dijanjikan dalam epik sci-fi. Walau bagaimanapun, terdapat lebih dari cukup kemajuan teknologi yang dapat membuat kita terus maju – terutamanya dalam pengembangan dan penggunaan cryptocurrency.

2019 adalah tahun yang besar untuk crypto. Libra Facebook mendominasi perbualan, tetapi terdapat banyak perkembangan di tempat lain, kerana pemerintah, syarikat permulaan, pemain global yang mapan dan semua orang yang bergerak di luar angkasa.

Jadi apa yang akan dibawa oleh 2021? Pasukan Luno dan saya telah melihat peristiwa tahun lalu dan apa yang akan datang untuk memberikan pilihan terbaik untuk apa yang harus diperhatikan.

Pengurangan Bitcoin menghantar permintaan melambung tinggi?

Pemisahan (halving)  Bitcoin adalah peristiwa berulang di mana jumlah Bitcoin yang diberikan kepada pelombong dipotong separuh. Mereka diprogramkan untuk berlangsung sekali setiap 210,000 blok, kira-kira setiap empat tahun, hingga tahun 2140 ketika dianggarkan bahawa semua 21 juta Bitcoin telah dilombong. Empat tahun ini kini hampir berakhir, dengan separuh seterusnya telah berlangsung pada Mei 2020.

Bahagian ini akan menyaksikan ganjaran blok turun dari 12.5 hingga 6.25 Bitcoin. Pakar percaya bahawa ini meningkatkan permintaan untuk cryptocurrency dengan menyekat penawaran. Tambahan pula, kesukaran meningkat sehingga pelombong harus menghabiskan lebih banyak modal dan masa untuk melombong setiap Bitcoin, yang bermaksud mereka harus menaikkan harga untuk menjadikannya sepadan dengan masa mereka. Dan pengalaman masa lalu menunjukkan bahawa ini benar, dengan Bitcoin terakhir berkurang pada bulan Julai 2016 sebelum jangkaan epik Bitcoin 2017.

Walau bagaimanapun, ruang cryptocurrency telah matang sejak itu, dengan industri kewangan tradisional dan beberapa syarikat teknologi terbesar di dunia mengambil minat terhadap Bitcoin. Itu menjadikan bahagian ini lebih tidak dapat diramalkan daripada sebelumnya, tanpa jaminan bahawa akan ada lagi lembaran lari seperti pada tahun 2017.

Ini juga boleh memberi kesan dalam beberapa cara lain. Sekiranya kita melihat bull run lain, adakah kita akan melihat musim altcoin lain? Bagaimana ini mempengaruhi 3 syiling teratas (Bitcoin, Ethereum dan Ripple)? Adakah kita akan melihat beberapa peserta baru?

Trend Cryptocurrency Terbaik Yang Perlu Diperhatikan

Trend Cryptocurrency Terbaik Yang Perlu Diperhatikan

Penggunaan runcit semakin meningkat

Tuntutan yang dikenakan terhadap Bitcoin dan cryptocurrency lain adalah kurangnya peluang untuk menggunakannya. Sepanjang tahun 2019, kami melihat perubahan ini dengan pantas, dengan permulaan baru seperti Flexa memperkenalkan platform pembayaran crypto yang licin untuk peruncit. Lebih penting lagi, terdapat pelbagai peruncit besar dan kecil, yang bersedia untuk menggabungkan perkhidmatan mereka. Di antaranya ialah Pasar Borong Makanan, Depot Pejabat dan Nordstrom, ada beberapa nama lagi.

Pada tahun 2020, kami menjangkakan trend ini akan berterusan. Starbuck, telah mengumumkan bahawa mereka akan mengintegrasikan perkhidmatan pembayaran crypto Bakkt pada separuh pertama tahun 2020. Starbucks memiliki hampir 30,000 gerai di seluruh dunia. Adakah pemain utama yang mengintegrasikan Bitcoin akan memotivasi peruncit lain untuk meneruskan prosesnya?

Pemain kewangan tradisional menambahkan crypto sebagai pilihan pelaburan

Kebangkitan FinTechs dan bank pencabar telah pesat sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Mereka bergerak pantas, beroperasi dengan minda digital pertama, dan tahu apa yang pengguna mahukan. Ini telah menjadikan mereka memimpin dalam menawarkan crypto sebagai kelas aset, dengan Revolut yang telah mengintegrasikannya ke dalam platform mereka sejak tahun 2017. Tetapi mungkinkah tahun 2020 menjadi tahun di mana lebih ramai pemain tradisional mengejarnya?

Perbankan hari ini bergerak lebih pantas dari sebelumnya, dan keperluan untuk berinovasi dan membezakan diri anda dari persaingan sangat penting. Bank sentiasa mencari aliran pendapatan tambahan. Memandangkan faktor-faktor ini dan permintaan yang jelas untuk crypto sebagai pelaburan, masuk akal bahawa kita akan mula melihat lebih banyak bank tradisional dan pemain kewangan tradisional lain menawarkan crypto sebagai peluang pelaburan kepada pelanggan mereka.

Permintaan crypto begitu tinggi di kalangan milenium yang sukar difahami dan dalam permintaan (umur 25 – 39 tahun) semestinya menarik minat bank. Firma pengurusan pelaburan, Charles Schwab baru-baru ini melaporkan bahawa pada suku ketiga tahun ini, milenium melabur lebih banyak dalam Bitcoin daripada saham di syarikat seperti Disney atau Netflix.

Mempercepat usaha pengawalseliaan

Dengan ruang kripto semakin matang, pengawal selia di seluruh dunia sudah mempercepat usaha mereka. Peningkatan kecepatan ini terbukti sepanjang tahun 2019, kemungkinan didorong oleh Facebook memasuki ruang dengan projek Libra-nya.

Pada tahun 2020, kami menjangkakan untuk melihat ini berterusan. Kami juga akan melihat beberapa garis panduan yang dirancang untuk tahun depan berkuatkuasa. Pada bulan Oktober, kumpulan negara-negara G7 menggariskan perlunya peraturan stablecoin, yang menyiratkan bahawa garis panduan atau undang-undang dapat dikeluarkan tahun depan. Jepun juga meluluskan rang undang-undang pada bulan Mei yang akan memperkuat undang-undang cryptocurrency yang ada, yang akan berkuat kuasa pada bulan April tahun depan.

Salah satu perkembangan pengawalseliaan utama yang perlu diperhatikan untuk tahun depan adalah pengenalan Arahan Anti Pencucian Wang ke-5 EU (5AMLD). Bagi firma yang menjual aset kripto, 5AMLD akan menghendaki mereka mendaftar dengan pengawal selia kewangan negara. Ia juga menyatakan syarat minimum untuk proses AML, serupa dengan yang kita lihat dengan kelas aset tradisional.

Spesifik bagaimana peraturan ini akan mempengaruhi ruang sukar untuk diramalkan. Akan tetapi, akan ada pelajaran yang harus dipelajari untuk amalan peraturan terbaik yang dapat dicontohi oleh wilayah lain jika berjaya.

…Dan pasaran baru muncul memimpin

Menariknya, sebenarnya pasaran baru muncul seperti Malaysia yang mendahului peraturan kripto – satu trend yang kita harapkan dapat diteruskan hingga 2020.

Dalam beberapa cara, ini mencerminkan apa yang kita lihat dengan FinTechs dan bank tradisional. Keperluan untuk berinovasi dan membezakan dari pemain kewangan yang lebih mantap mendorong keperluan untuk pemikiran yang lebih progresif. Generasi muda relatifnya sistem kewangan mereka juga memberi mereka kelebihan, kerana mereka tidak terlalu terikat dengan idea dan cara kerja yang mapan.

Tahun ini, Bank Rizab Afrika Selatan (SARB) telah mengambil pendekatan yang sangat progresif terhadap peraturan cryptocurrency – khususnya dalam menekan penggunaannya yang tidak bermoral. Ia dijangka akan mengumumkan cadangan dasar crypto baru pada suku pertama 2020.

Sementara itu, Suruhanjaya Sekuriti di Malaysia kini telah meluluskan tiga syarikat untuk menubuhkan dan mengendalikan pertukaran aset digital – termasuk Luno. Mereka telah mengambil pendekatan proaktif dan bijak dalam mengatur cryptocurrency dan teknologi blockchain yang mendasarinya, yang semestinya akan menghasilkan banyak inovasi baru tahun depan. Kejayaan mereka dapat menjadi pemangkin kepada orang lain di rantau ini.

Adakah Libra akan dilancarkan (berjaya)?

Tajuk utama cryptocurrency pada tahun 2019 didominasi oleh satu nama – Facebook. Atau, untuk lebih tepat, Libra.

Projek Libra telah menarik banyak perhatian dari pemerintah di seluruh dunia, dengan barisan regulator untuk memanggang CEO Facebook Mark Zuckerberg dan CEO Libra David Marcus. Walaupun begitu, mereka tetap bertahan. Pada bulan Oktober, 21 organisasi secara rasmi menandatangani piagam Persatuan Libra pada pertemuan perdana projek di Geneva – Andreessen Horowitz, Vodafone, dan Uber, PayU antara banyak nama besar.

Projek ini berkembang pesat. Empat puluh dompet, alat, dan penjelajah blok, serta 1,700 komit GitHub, kini telah dibina di testnet blockchainnya. Testnet telah menyaksikan 51,000 transaksi palsu dalam dua bulan terakhir dan berada di landasan tepat untuk menggunakan mainnet pada tahun 2020 seperti yang dirancang – kebimbangan peraturan membenarkan.

Dengan Libra merancang untuk memasukkan 80 ahli lagi ke dalam projek ini, kemungkinan kesannya sangat besar. Ini benar-benar persoalan ‘bila’ dan bukannya ‘jika’. Kami akan memerhati dengan penuh semangat.

Asia bergerak pantas ke crypto

Suku terakhir 2019 adalah mengenai Asia. Kami melihat Malaysia mengalu-alukan syarikat kripto kembali ke rantau ini (termasuk Luno), sementara Korea Selatan dan Thailand juga mulai menerapkan peraturan baru yang harus membuka jalan untuk kemajuan crypto.

China adalah yang benar-benar menguasai tajuk utama, ketika pemerintah nampaknya menganut idea teknologi blockchain – jika tidak dengan jelas cryptocurrency itu sendiri. Pertama, Presiden Xi menyatakan dalam ucapannya bahawa “Kita mesti mengambil blockchain sebagai kejayaan penting untuk inovasi teknologi teras yang bebas.”

Penapis China kemudian mula membuang catatan dalam talian yang mendakwa bahawa teknologi blockchain adalah penipuan dan membenarkan siaran promosi. Dengan desas-desus yang beredar bahawa negara itu ingin memperkenalkan mata wang digitalnya sendiri, tahun 2020 dapat menyaksikan China membuat beberapa langkah besar di luar angkasa.

Satu lagi pasaran gergasi yang lebih berhati-hati daripada China setakat ini adalah India. Namun, mereka juga nampaknya akan memperoleh manfaatnya. Pada bulan November, Sanjay Dhotre, Menteri Negara Elektronik dan Teknologi Maklumat dalam pemerintahan India, mendakwa bahawa “Rangka Kerja Blockchain Peringkat Nasional sedang disiapkan” dengan mempertimbangkan potensi teknologi dan kes penggunaan yang berbeza. Menteri itu menambahkan bahawa blockchain adalah “salah satu bidang penelitian penting”, dengan potensi aplikasi dalam bidang seperti pemerintahan, perbankan, keuangan, dan keamanan siber.

Untuk memasukkannya ke dalam konteks, pada bulan April 2018, Reserve Bank of India, bank pusat negara itu, memulakan tindakan keras terhadap perdagangan dan pembelian cryptocurrency seperti Bitcoin di dalam sempadannya. Wakil Gabenor RBI, Bibhu Kanungo menyatakan bahwa semua entitas yang diatur RBI harus “berhenti melakukan hubungan bisnis dengan entitas yang berurusan dengan mata wang maya segera dan melepaskan hubungan yang ada dalam jangka waktu tiga bulan.”

Adakah ini akan berakhir? Adakah ini dapat meningkatkan keyakinan pemain lain untuk bergerak tahun depan? Apakah itu petunjuk bahawa sikap di negara ini berubah?

Boom atau bust untuk projek ICO?

Ledakan ICO tahun 2017 menyaksikan permulaan dari semua saiz mencapai jackpot. Walau bagaimanapun, jumlah mereka yang masih boleh dilarutkan berkurang dengan cepat. Ruang ini semakin menyerupai kuburan gajah dengan idea-idea bagus dan kertas putih jazzy – dan 2019 adalah tahun lain untuk penundaan dan kekecewaan.

Dari sudut penundaan, Filecoin (salah satu daripada lima ICO terbesar 2017) dijadualkan untuk melancarkan testnetnya pada musim bunga 2019, dan jaringan utamanya pada akhir tahun ini. Ini dijangka pada Q1 tahun depan. Hdac, satu daripada lima ICO terbesar tahun 2017, kini juga merancang untuk dilancarkan tahun depan, setelah melewati tarikh akhir 2019. Anggota lain dari 5 teratas itu, Sirin Labs berjaya dilancarkan tahun ini, tetapi akhirnya mendapat 25% kakitangannya setelah mengecewakan penjualan telefon pintar Finney.

Walau bagaimanapun, semua mata akan tertumpu lagi pada Telegram, kerana platform pesanan kelihatan memenuhi janji ICO 2018 bernilai $ 1.7 bilion. Boleh dikatakan projek ICO yang paling menarik dan pastinya paling bercita-cita tinggi, Telegram telah melanda sejumlah peraturan di sepanjang jalan dan kini sedang disiasat oleh SEC, tetapi masih dijangka dilancarkan tahun depan.

Kami berharap dapat melihat pelancaran Telegram, Filecoin dan Hdac yang berjaya tahun depan seperti yang dirancang. Bagi mereka yang kurang modal yang masih belum dilancarkan, 2020 boleh menjadi tahun membuat atau rehat ketika landasan mereka mulai habis. Blockchain masih merupakan teknologi baru, dan kehidupan sebagai permulaan cukup sukar, dengan kemungkinan untuk bertahan.

Dua tahun kebelakangan ini semestinya projek-projek ini dapat belajar pelajaran dan bekerja keras untuk membina produk yang siap dilancarkan dan sesuai dengan janji yang membuat mereka mendapat pelaburan pertama. Mereka yang telah berjaya mempunyai kedudukan yang baik untuk berjaya. Bagi mereka yang belum, tahun depan boleh menjadi penghujung baris. Kami telah mendengar banyak pakar pada masa lalu menyatakan bahawa akhir sudah hampir untuk ICO, tetapi akankah 2020 menjadi tahun ia berlaku? Atau adakah beberapa pemukul besar yang keluar dari tanah berfungsi sebagai pemangkin kepada orang lain?

Akhir koin privasi – atau permulaan?

Suasana umum semakin menjurus ke arah anonim dalam talian, berikutan beberapa skandal sejak beberapa tahun kebelakangan ini mengenai bagaimana data yang seharusnya kami gunakan secara peribadi. Pendedahan Cambridge Analytica telah mendedahkan orang yang sebelumnya lebih senang menyebarkan perincian mereka di web telah menyedari bahawa ini mungkin bukan pendekatan terbaik.

Ini memberi kesan dalam crypto. Perbincangan mengenai syiling privasi berkembang pesat sepanjang tahun 2019, dengan Monero, Zcash dan Dash menjadi tajuk utama. Bahkan Litecoin telah berisik bahawa ia akan mengintegrasikan protokol privasi, Mimblewimble.

Populariti yang semakin meningkat ini juga menarik perhatian peraturan. Di mana coin yang stabil menjadi masalah utama bagi pengawal selia pada tahun 2019, pandangan mereka cenderung beralih ke coin privasi pada tahun 2020. Syiling privasi adalah konsep yang sangat rumit untuk disatukan oleh pemerintah, yang menawarkan tahap anonimitas yang banyak orang enggan untuk diterima.

Mata wang kripto semacam itu dapat menyamarkan urus niaga, menjadikan sukar bagi pertukaran dan penjaga untuk mematuhi garis panduan antarabangsa yang baru untuk mencegah pembiayaan haram. Kami telah melihat pertukaran seperti BitBay dan Coinbase menjatuhkan syiling privasi di wilayah tertentu untuk mematuhi peraturan tempatan, dan dengan 5AMLD datang pada tahun depan, ini dapat meningkat lebih jauh.

Sekiranya duit syiling privasi dapat memasuki masa peraturan yang sukar, mungkinkah ada masa depan yang cerah? Dan adakah coin lain seperti Litecoin akan mengintegrasikan protokol privasi?

Ethereum 2.0 memberi dorongan kepada kewangan yang terdesentralisasi?

Ethereum 2.0 yang ditunggu-tunggu, yang diberi nama Berlin, jatuh tahun depan. Ethereum 2.0 dimaksudkan untuk menjadi peningkatan rangkaian terakhir Ethereum dan bersedia untuk mengubah algoritma konsensus Proof-of-Work terkini ke Proof-of-Stake, meneruskan fungsi pengesahan blok dari pelombong ke pengesah rangkaian khas. Tahap pertama peralihan Ethereum ke Ethereum 2.0 dijangka berlangsung pada 3 Januari 2020.

Ethereum adalah rumah bagi lebih daripada separuh daripada semua altcoin, dan ia terus berkembang sejak dilancarkan pada tahun 2016, menerapkan strategi baru dan mewujudkan kemungkinan baru bagi penggunanya, mulai dari aplikasi terdesentralisasi (dApps) hingga kontrak pintar. Manfaat untuk skalabilitas dan kelajuan transaksi dari peningkatan Ethereum yang dilaporkan akan berlaku akan mendorong kemajuan yang lebih besar dalam semua ini.

Keuangan yang terdesentralisasi (DeFi), khususnya, dapat terjadi untuk jangka waktu yang tidak lama. Subsektor ini telah mengalami keuntungan pada tahun 2019, berkembang menjadi ekosistem $ 600 juta. Ethereum 2.0 dapat mencetuskan model kewangan baru dan menarik untuk meminjam dan memberi pinjaman, mekanisme dan insentif pengagihan baru yang dapat melihat bentuk projek DeFi baru, dan melihat projek yang ada bermula. Peningkatan ini sangat diingini dan telah lama dinantikan oleh masyarakat. Tetapi adakah ia akan memberi kesan yang dipercayai oleh banyak orang?

Pelabur institusi memasuki ruang

Pada tahun 2020, kita akan melihat pelabur institusi – bank, dana lindung nilai, dana pencen, endowmen, dan lain-lain – menunjukkan lebih banyak minat terhadap cryptocurrency sendiri, atau sekurang-kurangnya dalam Bitcoin. Mereka semakin berusaha untuk mempelbagaikan portfolio mereka dan akhirnya mempunyai jentera profesional untuk melakukannya.

Bakkt mungkin merupakan contoh yang paling popular. Mereka bermula dengan perlahan ketika melancarkan pertukaran niaga hadapan Bitcoin mereka pada bulan September. Walaupun begitu, sejak itu mereka menyaksikan kenaikan yang stabil, memperdagangkan 2,469 kontrak niaga hadapan pada 22 November. Pertumbuhan ini akan berterusan hingga tahun 2020, yang berpotensi memberi inspirasi kepada projek dan pesaing yang serupa untuk menawarkan produk yang serupa. Ini juga memberikan lebih banyak pilihan kepada pelabur institusi dan peniaga.

Penyemak imbas yang berani mengubah model iklan untuk gergasi web

Iklan memanfaatkan internet moden, yang membolehkan laman web dan kreatif digital untuk menjana wang daripada kandungannya tanpa mengenakan bayaran kepada pengguna. Walau bagaimanapun, pelacak iklan mempunyai kesan negatif terhadap pengalaman dan privasi pengguna. Ini adalah sesuatu yang ingin diselesaikan oleh pemula crypto – dan 2020 dapat melihatnya memasuki arus perdana.

Salah satu permulaan cryptocurrency yang cuba menyelesaikan masalahnya adalah Brave browser, yang mempunyai fokus hampir patologi pada privasi pengguna. Objektif utamanya adalah untuk memastikan bahawa pengguna mengekalkan kawalan terhadap data peribadi mereka sendiri. Pengguna juga dibayar dalam token BAT syarikat sendiri untuk menonton iklan. Ini bukan hanya memberi kelebihan kepada pengguna, tetapi juga pemasar yang melihat kadar klik melalui iklan mereka jauh lebih baik.

Pada tahun 2019, Brave mencapai 8 juta pengguna. Dengan popularitinya berkembang dengan begitu pesat, adakah kita akan melihat ciri-ciri yang menjadikannya begitu popular diguna pakai oleh enjin carian yang lebih besar dan mapan seperti Google dan Yahoo?

Akhirnya … berapa kali Bitcoin akan mati tahun ini?

Menurut 99bitcoins ‘Bitcoin Obituary, yang mendokumentasikan setiap penerbitan akhbar utama menyebut Bitcoin atau crypto sebagai  ‘mati’, Bitcoin kini telah ‘mati ‘378 kali sejak 2010! Namun masih di sini, masih hidup dan menendang.

Berapa kali ia ‘mati’ pada tahun 2020? Kita pergi dengan 15 yang konservatif.

Apa yang anda fikir akan berlaku pada tahun 2021? Adakah anda fikir ramalan kami akan tepat? Adakah kembar Winklevoss akan meneruskan usaha mereka untuk membeli semua permulaan kripto yang dikendalikan oleh kembar yang sama? Adakah STO bersedia untuk berlepas? Adakah Justin Sun akhirnya akan mengambil Warren Buffet untuk makan tengah hari?

Teruskan membaca…

Cara buat duit dengan Altcoin
Melabur dalam bitcoin
Cara membeli bitcoin
Buat duit dengan Remitano
Cara membelanjakan bitcoin
Cara membuka akaun Bittrex Globle
Cara membeli bitcoin dengan kad kredit
10 Cryptocurrency Terbaik Untuk Beli Dan HODL Hari Ini
Panduan Cryptocurrency Bagi Newbie | Apakah Strategi HODL?
DOGECOIN Dan ETHEREUM Memimpin Pasaran Crypto Tiba-tiba Kembali
Asas Cryptocurrency dan Bitcoin Yang Anda Perlu Tahu
5 Perkara Tentang Cryptocurrency Yang Harus Tahu
Cryptocurrency Dan Penipuan (Scam), Apa Yang Anda Perlu Tahu?
Bagaimana Anda Boleh Mendapatkan Bitcoin?

Tags :

Related Post to Trend Cryptocurrency Terbaik Yang Perlu Diperhatikan

Billionaire DEDAHKAN XRP Akan Meroket Pada 2022

Billionaire DEDAHKAN XRP Akan Meroket Pada 2022

Posted at

Tahun 2021 adalah hebat untuk Ripple XRP. Apabila coin itu bergelut dengan tuntutan mahkamah, ia juga mendapat pengiktirafan di seluruh dunia, perkongsian dengan ratusan... Read More

Sebab Kenapa Anda Perlu Membeli Dogecoin Berbanding Shiba Inu

10 Sebab Kenapa Anda Perlu Membeli Dogecoin Berbanding Shiba Inu Pada 2022

Posted at

10 Sebab Kenapa Anda Perlu Membeli Dogecoin Berbanding Shiba Inu Pada 2022. Pelaburan sudah menjadikan beberapa jenis binatang sebagai lambang dalam beberapa tahun kebelakangan... Read More

5 Idea Perniagaan Cryptocurrency Yang Menguntungkan Untuk Dicuba Pada 2022

5 Idea Perniagaan Cryptocurrency Yang Menguntungkan Untuk Dicuba Pada 2022

Posted at

5 Idea Perniagaan Cryptocurrency Yang Menguntungkan Untuk Dicuba Pada 2022. Idea perniagaan mata wang kripto ini akan terbukti menguntungkan usahawan pada tahun 2022. Konsep... Read More

Kebenaran Tentang Buat Duit Dengan Cryptocurrency

Kebenaran Tentang Buat Duit Dengan Cryptocurrency

Posted at

Kebenaran Tentang Buat Duit Dengan Cryptocurrency! Wang membuat dunia berputar. Dan anda perlu melakukan penyelidikan anda sendiri apabila melibatkan pelaburan. Menguruskan kewangan kita sendiri... Read More

Bagaimana Nak Buat Pembelian Pertama Bitcoin Anda Dengan Luno

Bagaimana Nak Buat Pembelian Pertama Bitcoin Anda Dengan Luno?

Posted at

Bagaimana nak buat pembelian pertama Bitcoin anda dengan Luno? Jadi, anda telah memerhatikan carta mata wang kripto, dan melihat kenaikan yang tidak berkesudahan (dengan... Read More